In onderstaande tabel zijn op basis van huidige inzichten de te verwachten resultaten voor de jaren 2024 tot en met 2027 voor Wmo, jeugd en participatie taken weergegeven. Vanwege het loslaten van de budgetneutraliteit per pijler zijn de overschotten op de Wmo toegevoegd aan het jeugdbudget. Op de taken sociaal domein is een nadeel van € 1,14 mln. in 2024 oplopend tot een nadeel van € 2,49 mln. in 2027 geprognosticeerd. Hier staat een taakstelling besparingsmaatregelen hervormingsagenda jeugd van € 0,35 mln. in 2024 oplopend tot € 0,94 mln. in 2027 tegenover.
Prognose resultaten Sociaal domein | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen in € | - = voordeel | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Wmo | -954.000 | -953.000 | -951.000 | -951.000 |
Overheveling Wmo naar jeugd | 954.000 | 953.000 | 951.000 | 951.000 |
Jeugd (excl taakstelling besparingsmaatregelen hervormingsagenda jeugd) | 1.835.000 | 1.923.000 | 2.984.000 | 3.099.000 |
Middelen Wmo naar jeugd | -954.000 | -953.000 | -951.000 | -951.000 |
Participatie | 258.000 | 315.000 | 388.000 | 348.000 |
Toevoeging/ onttrekking aan reserve Sociaal taken vanaf 2015 | 1.139.000 | 1.285.000 | 2.421.000 | 2.496.000 |
Taakstelling hervormingsagenda jeugd (50%) | -357.000 | -345.500 | -887.000 | -939.000 |
Totaal toevoeging/onttrekking aan reserve Sociaal | 782.000 | 939.500 | 1.534.000 | 1.557.000 |
In de reserve Sociaal domein is na aftrek van alle claims (onder andere transformatiebudget sociaal domein) naar verwachting € 5,56 mln. per 1 januari 2024 beschikbaar om eventuele tekorten in de Wmo, Jeugd en Participatie op te vangen. Op basis van huidige prognoses is er sprake van oplopende tekorten van circa € 2,5 mln. vanaf 2026 en is de reserve sociaal domein in 2026 uitgeput.
Op basis van dit beeld is bijstelling van beleid nodig, mocht het rijk niet met aanvullende middelen komen om de tekorten op de jeugdzorg te compenseren. Zoals hierboven al is aangegeven zijn de knoppen om aan te draaien binnen de Jeugdwet relatief beperkt. De knoppen waar we aan kunnen draaien, leveren een beperkte besparing op. We moeten dan naar andere mogelijkheden (al dan niet binnen het sociaal domein) kijken om kosten te besparen. Deze keuzes worden voorgelegd bij een onveranderd financieel beeld.
De komende periode blijven we de ontwikkelingen van de kosten in het sociaal domein en de ontwikkelingen vanuit het rijk strak monitoren.
Prognose reserve Sociaal domein | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen in € | - is voordeel | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand reserve per 1 januari | -5.558.000 | -3.141.000 | -1.825.000 | 596.000 |
Resultaten taken vanaf 2015 | 1.139.000 | 1.285.000 | 2.421.000 | 2.496.000 |
Overige claims | ||||
Transformatiebudget, ICT | 1.278.000 | 31.000 | ||
Stand reserve excl taakstelling jeugd | -3.141.000 | -1.825.000 | 596.000 | 3.092.000 |
Taakstelling besparingsmaatregelen jeugd (50%) | -357.000 | -345.500 | -887.000 | -939.000 |
Stand reserve 31 december inclusief taakstelling jeugd | -3.498.000 | -2.527.500 | -993.500 | 563.500 |
In de prognose van de resultaten sociaal domein is geen rekening gehouden met volumegroei door autonome factoren zoals de vergrijzing en de toename van de complexiteit in de zorgvraag. De verwachting is dat de zorgkosten met name in de Wmo de komende jaren zullen toenemen. Onder andere om deze risico's, maar ook andere risico's, op te vangen is bij de begroting 2024 een algemene stelpost prijsmutaties en volumeontwikkelingen opgenomen van € 200.000 in 2024 oplopend naar € 600.000 structureel vanaf 2026. Hiermee hebben we naar ons beeld een evenwichtige balans kunnen vinden tussen de verantwoorde inzet van structurele middelen en het afdekken van de nodige risico's binnen het sociaal domein breed.