Gezamenlijk budget voor de drie ontwikkelopgaven
In de kadernota 2024–2027 hebben we prioriteit gegeven aan drie grote opgaven. We zijn inmiddels met alle drie de opgaven gestart, waarbij elke opgave zich in een andere fase bevindt. De komende jaren werken we verder aan deze opgaven. Aangezien het gaat om brede en interactieve aanpakken die op onderdelen vragen om specifieke expertise die we niet in huis hebben, is er behoefte aan werkbudget. Dit werkbudget wordt onder andere ingezet voor het faciliteren van het proces en het inhuren van expertise. We vragen één werkbudget voor alle drie opgaven samen en bepalen nader met elkaar hoe we de middelen over de opgaven delen.
Voorgesteld wordt eenmalig € 400.000 beschikbaar te stellen voor 2024 en € 100.000 eenmalig voor het jaar 2025.
Inzet Energie en duurzaamheid en kosten omgevingstafel
Voor toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht wordt structureel € 39.646 gevraagd. Voor de kosten omgevingstafel (integrale advisering door ketenpartners en sturing aan de voorkant bij ruimtelijke initiatieven) structureel € 6.589.
Voorgesteld wordt structureel € 46.235 beschikbaar te stellen.
Herinrichting stations Heino en Raalte en aanpassen gemeentelijke infrastructuur bij de stations
Samen met de partners provincie, ministerie en ProRail werken we aan de herinrichting van de stations Heino en Raalte. Integrale plannen zijn ontwikkeld die leiden tot reistijdverkorting en verbetering punctualiteit van het treinvervoer tussen Zwolle en Enschede, uitbreiding van de capaciteit op stations Heino en Raalte (autoparkeren en in Raalte ook het fietsparkeren) en verbetering van de veiligheid voor de (trein)reiziger. Daarnaast verbeteren we de verkeerssituatie direct nabij de stations en wordt de (beeld)kwaliteit van de stations opgewaardeerd. In Raalte wordt het eerste deel van een nieuwe langzaam verkeerroute tussen Raalte-dorp en Raalte-Noord aangelegd, namelijk een onderdoorgang onder het spoor. Op termijn moet als vervolg hierop een onderdoorgang voor langzaam verkeer onder de N35 gerealiseerd worden. Dit is een onderdeel van het project Knooppunt Raalte. Het leeuwendeel van de investeringen in de stationsomgevingen wordt gedaan door de provincie, het ministerie en ProRail. Een bijdrage van de gemeente wordt verlangd.
Voorgesteld wordt € 3.200.000 beschikbaar te stellen: € 1.500.000 als algemene bijdrage voor de herinrichting van de stations (waaronder de uitbreiding van het auto- en fietsparkeren), € 1.500.000 voor verbeteringen van de direct aanliggende gemeentelijke infrastructuur en € 200.000 voor afkoop van toekomstig constructief onderhoud van de onderdoorgang onder het spoor (doorgaande fiets-/voetgangersroute). In de dekking wordt grotendeels voorzien door een beroep te doen op de dynamische investeringsreserve voor € 3.050.000.
Aanbesteding geografisch informatiesysteem
Voor de Europese aanbesteding van het geografische informatiesysteem is eenmalig € 13.049 nodig.
Voorgesteld wordt eenmalig € 13.049 beschikbaar te stellen en te dekken uit het bestaande krediet uitvoeringsplan fysiek.