Een groot deel van ons wegenareaal is oud waardoor er vaker en met steeds kortere intervallen onderhoudsmaatregelen moeten worden uitgevoerd. Samen met de ouderdom van onze wegen zorgt het vastgestelde lage onderhoudsniveau (er moeten eerst grote schades zijn voordat er herstelmaatregelen worden genomen) dat het risico op verwijtbare aansprakelijkheid groot blijft. Ook het aantal aansprakelijkheidsstellingen blijft relatief hoog.
Doordat afgelopen jaren ingezet is op het voorkomen van kapitaalvernietiging (welke het snelst optreedt bij asfaltwegen), is meer aandacht geweest voor de asfaltwegen en minder voor de elementenverharding. Hierdoor is het achterstallig onderhoud van elementenverhardingen toegenomen.
Wegen die ernstige gebreken vertonen en waarvan de technische levensduur is verstreken, zijn in het MIP (Meerjaren Investeringen Programma) opgenomen om vervangen te worden. Het uitvoeren van deze projecten draagt bij om verwijtbare aansprakelijkheid te verkleinen.
Aangezien het heel lastig is om dit risico kwantificeerbaar te maken houden we P.M. aan.