Paragrafen

Verbonden partijen

5.7.3 Verbonden partijen

1. Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het gaat om een collegeregeling en betreft een bedrijfsvoering organisatie. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden,
vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan apparaatskosten voor 2024 is vastgesteld op € 107.619. In 2023 was dit € 105.842.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

558.898

0

Fin. resultaat

V

0

0

Ontwikkelingen

In 2024 is de ambitie om de voorbereiding richting besluitvorming zo te verbeteren dat het bestuur meer ruimte krijgt om daadwerkelijk te sturen.
Daarnaast wordt het nieuwe inkoopmodel geëvalueerd. De focus binnen het contractmanagement wordt meer gericht op de risico’s van en het nakomen van de afspraken in het nieuwe inkoopmodel,
de doelen van de transformatie en de effecten van de geleverde zorg- en dienstverlening.
Er is veel beweging binnen het zorglandschap en ook in 2024 zal dat nog aan de hand zijn. Het RSJ wil een bijdrage leveren aan zorgcontinuïteit, kostenbeheersing en kwaliteit.
Tot slot wordt vanuit de regioagenda ingezet op het reduceren van uithuisplaatsingen en terugdringen van wachttijden, zoals afgesproken in het transformatieconvenant.

Risico's verbonden partij

Er worden vanuit het RSJ knelpunten ervaren in de uitvoering van de opdracht, door de complexiteit en dynamiek van het jeugdstelsel in het algemeen, maar ook vanwege werkzaamheden rondom het inkoopmodel.
Daarnaast zijn transformatiemiddelen vanuit het rijk volledig ingezet, maar komen er nieuwe vraagstukken naar boven in de uitvoering van de opdracht.

Risico's gemeente

Het gemeentelijk risico wordt ingeschat op 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 107.619), met een hoge waarschijnlijkheid van 75% is afgerond € 8.071.  De risico's voor de gemeente op het uitvoeringsbudget jeugdhulp worden toegelicht bij de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing en de paragraaf Sociaal Domein.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

GGD IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft één stem.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2024 is vastgesteld op € 1.584.000. In 2023 was dit 1.391.000. Daarnaast is er in 2024 een voorschot toezicht kinderopvang van € 62.000 vastgesteld. Toelichting vreemd vermogen rekening 2022: Dit bestaat uit € 5.771.000 lang- en kortlopende schulden en € 4.681.000 aan overlopende passiva (nog te betalen/vooruit ontvangen posten).

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

1.705.183

1.705.000

1.705.000

Vreemd vermogen

10.487.000

7.669.000

7.384.000

Fin. resultaat

N

811.000

N

0

N

Ontwikkelingen

Het algemeen bestuur van de GGD IJsselland heeft ingestemd met een verhoging van de inwonersbijdrage vanaf 2024. Deze hogere bijdrage is nodig om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners (eigen regie en veerkracht) en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten een aantal structurele autonome investeringen voor worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland.

Risico's verbonden partij

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit opgenomen in de begroting 2024 is als voldoende beoordeeld. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat € 79.200 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 1.584.000), met een hoge waarschijnlijk van 50%. De waarschijnlijkheid is op 50% gezet, omdat de indexatie is gebaseerd op 2,4% prijsstijging en 3,9% loonstijging.
Op basis van de recente loon- en prijsstijging is de kans groot dat hier in 2024 een bijstelling op komt.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Veiligheidsregio IJsselland Zwolle

Programma

8. Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage voor Raalte is, volgens de nieuw vastgestelde financiële verdeelsleutel van 50% historische kosten / 50% gemeentefonds, in 2024 begroot op € 2.630.825. Echter, na de begrotingsvaststelling 2024 is er een CAO-stijging doorgevoerd medio 2023. Daarom stellen we het begrote bedrag bij naar € 2.709.953 (begroot 2023 € 2.544.334, werkelijk 2022 € 2.456.172 inclusief incidentele teruggave van 2.256).

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

5.344.966

5.110.000

4.578.000

Vreemd vermogen

33.604.230

33.790.000

35.046.000

Fin. resultaat

N

33.939

V

0

Ontwikkelingen

De Veiligheidsregio brengt het financieel perspectief in beeld voor de periode 2021-2024. Verschillende (landelijke) ontwikkelingen hebben waarschijnlijk een financieel effect. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de gemeentelijke bijdragen, maar rondom bv. de taakdifferentiatie mogelijk ook op de lokale brandweertaken. De belangrijkste thema's zijn: de taakdifferentiatie van de vrijwillige brandweer, waarbij ingezet wordt op compensatie vanuit het Rijk. Daarnaast zijn er nieuwe CAO-afspraken gemaakt, met effect op de gemeentelijke bijdrage. Voor Raalte betekent dit een verhoging van de bijdrage.

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: grootschalige/ langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek en transitie meldkamer. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen op basis van een zekerheidspercentage van 85%, € 1,18 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt € 1 mln. Dit betekent dat de Veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te houden. Het is afwachten in hoeverre de taakdifferentiatie invloed gaat hebben op de financiële situatie bij de Veiligheidsregio en de uiteindelijke bijdrage door de gemeenten aan de Veiligheidsregio.

Risico's gemeente

Gelet op de beschreven risico's binnen de Veiligheidsregio handhaven we het risico op 10% van de structurele bijdrage van € 2.709.953. Dat is een bedrag van € 270.995. We handhaven het percentage van waarschijnlijkheid van 50%. Dit resulteert in een risico van € 135.498.

Beheersmaatregelen gemeente

We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de jaarstukken daarmee geborgd in onze organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland)

Programma

1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Bestuurlijk belang

Het uitvoeren van de taken vergunning, toezicht en handhaving op het gebied van milieu. De portefeuillehouder belast met de fysieke leefomgeving heeft namens de gemeente zitting in het Algemeen Bestuur.

Financieel belang

De gemeente draagt bij aan de gemeenschappelijke regeling. Dit zijn zowel de loonkosten voor het primaire proces, maar ook de kosten voor de overhead. De lasten voor de gemeente Raalte zijn (inclusief voorstellen nieuw beleid) voor 2024 € 1.377.052.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

316.000

316.000

316.000

Vreemd vermogen

2.839.867

3.690.885

3.593.519

Fin. resultaat

N

171.000

0

Ontwikkelingen

De begroting 2024 is opgesteld conform de kaders van het programma 'Samen Toekomstbestendig' (een volledige herziening ten opzichte van 2022 en eerder). Doel van dit programma was te komen tot een duurzame begroting en meer inzicht te realiseren in de baten en lasten. Vanaf 2023 wordt de bijdrage gebaseerd op het aantal uren dat een deelnemer naar verwachting zal afnemen in het primaire werkproces van vergunningverlening, toezicht en handhaving en advisering.
In 2024 komt er een discussie over het (wettelijk verplichte) regionale ambitieniveau op het milieutaakveld Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Een regionale ambitie kan mogelijk gevolgen hebben voor de jaarlijkse bijdrage van Raalte aan de Omgevingsdienst.

Risico's verbonden partij

Het weerstandsvermogen is op het gewenste niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft geen budget onvoorzien in de begroting opgenomen waardoor bij tegenvallers een beroep op de algemene reserve moet worden gedaan.

Risico's gemeente

Het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voor doet. Omgerekend betekent dit een bedrag van € 1.377.052 x 10% x 25% = € 34.426.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de jaarstukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder.

ENDVBEND
2. Verenigingen, stichtingen en overige

Verbonden partij

Vereniging Dimpact Enschede

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering.

Financieel belang

Geen contributie meer maar afrekening naar afgenomen producten.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

2.747.314

2.665.165

2.664.112

Vreemd vermogen

4.138.786

0

Fin. resultaat

V

412.235

N

-135.618

N

-1.053

Ontwikkelingen

De vereniging Dimpact ondersteunt gemeenten bij de best mogelijke koppeling tussen (digitale) dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Dimpact levert (ICT)diensten aan het samenwerkingsverband DOWR-I. In 2020 is het 'Strategiedocument 2020-2025 Dimpact' door de Dimpactleden vastgesteld. In dit document is de strategie verwoord van Dimpact voor de komende jaren waarin zowel aandacht is voor continuïteit als voor vernieuwing en innovatie. Het gaat daarbij om continuïteit en vernieuwing in bestaande applicaties en om innovativiteit in nieuwe digitale mogelijkheden. De principes van Common Ground die we als DOWR-gemeenten omarmen, vinden we daar in terug.

Risico's verbonden partij

Bij de afweging wel of geen lid te worden van deze vereniging zijn verschillende risico's onderkend zoals discontinuïteit en onvoldoende kwaliteit, maar daar staan verschillende beheersingsmaatregelen tegenover. Dimpact is financieel gezond. Door de groei van het aantal producten en leden (gemeenten) zal de bedrijfsvoeringsreserve de komende jaren groeien. Daarnaast dient er een buffer in de algemene reserves te worden gecreëerd waarmee toekomstige aanbestedingen kunnen worden gefinancierd.

Risico's gemeente

De producten die Raalte afneemt via Dimpact (tariefkosten per jaar totaal: € 311.494 in 2024), zijn producten die uiteindelijk van leveranciers komen. Bij het uitvallen/omvallen van de vereniging bestaat er geen risico voor de huidige producten (want het contract is tussen gemeente en leverancier). Naar de toekomst toe gaat dit veranderen als er sprake is van open source componenten waarvan de gemeente zelf eigenaar wordt. Het risicoprofiel zal dan ook veranderen.

Beheersmaatregelen gemeente

Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden en het Regiebureau Dimpact op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I.

ENDVBEND

Verbonden partij

Stichting werk Raalte

Programma

3. Onderwijs, werk en inkomen

Bestuurlijk belang

Het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening en nieuw beschut, dat onderdeel uitmaakt van de Participatiewet.
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouder sociaal domein en de portefeuillehouder Financiën.

Financieel belang

De gemeente verstrekt een exploitatiebijdrage aan de Stichting Werk Raalte.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

212.819

0

Vreemd vermogen

752.824

0

Fin. resultaat

V

472.363

0

Ontwikkelingen

Verdere uitvoering geven aan de taken voor de Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut, eventueel aangevuld met nieuwe doelgroepen, passend binnen het vastgestelde afwegingskader.

Risico's verbonden partij

De komende jaren is er een natuurlijk uitstroom van medewerkers die vallen onder de wet sociale werkvoorziening. In 2015 is deze wet op slot gezet en is er geen instroom meer mogelijk.
De Participatiewet komt hiervoor in de plaats waarin het de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep komen te werken bij reguliere bedrijven. Een deel wordt ingezet bij de Stichting Werk Raalte.  
De krimp van de WSW wordt deels opgevangen door de instroom van medewerkers uit de Participatiewet, echter is er sprake van een terugloop van aantallen.

Risico's gemeente

De gemeente bijdrage voor 2024 is vastgesteld op € 4.338.590. Het gemeentelijk risico wordt ingeschat op € 108.465 (10% van de gemeentelijke bijdrage, met een lage waarschijnlijkheid van 25%).
De lage waarschijnlijkheid is bepaald op basis van de exploitatieresultaten de afgelopen jaren en de egalisatiereserve die bij SWR beschikbaar is.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie. Daarnaast is er een reserve Sociaal domein gevormd om negatieve exploitatieresultaten op te kunnen vangen.

ENDVBEND
3. Coöperaties of vennootschappen

Verbonden partij

Rova NV Zwolle

Programma

5. Duurzaamheid, energie- en warmtetransitie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%.

Financieel belang

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is
€ 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000. Het werkelijke dividend bedroeg in 2023 € 194.587. Het eenmalig voordeel bedraagt in 2023 € 7.587.

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is
€ 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000. Het werkelijke dividend bedroeg in 2023 € 194.587. Het eenmalig voordeel bedraagt in 2023 € 7.587.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

37.420.000

37.619.999

40.230.000

Vreemd vermogen

47.010.000

47.227.000

51.477.000

Fin. resultaat

V

5.133.634

V

4.369.000

V

4.198.000

Ontwikkelingen

We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval. Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. In de 2e helft van 2022 zijn we gestart met gesprekken met Rova over het inzetten op schonere grondstofstromen.
We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval. Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. In de 2e helft van 2022 zijn we gestart met gesprekken met Rova over het inzetten op schonere grondstofstromen.

Risico's verbonden partij

Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven.

Risico's gemeente

Jaarlijkse renteopbrengst achtergestelde lening € 74.603. We schatten de kans laag in dat Rova de geldlening gaat aflossen. Er zijn daar geen signalen voor. De kapitaallasten van de lening bedragen € 21.448. De renteopbrengst minus de kapitaallasten is € 53.155. Een lage risicokans hierbij van 25% is dan € 13.289.
Dienstverleningsovereenkomst (DVO): we schatten de kans dat de overeenkomst stijgt met meer dan gemiddeld laag in. 10% van de overeenkomst (€ 2.528.025) met een kans van 25% is afgerond € 63.200. Aangezien de dienstverleningsovereenkomst in de afvalstoffenheffing verwerkt wordt, is het voor de gemeente geen direct risico.  
We hebben geregeld ambtelijk en bestuurlijk overleg. We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken en kwartaaloverzichten belegd in de organisatie. We hebben oog voor de lastendruk van de burger.
We benoemen hier als risico 10% daling van de dividendopbrengst, is € 18.700. Gezien voorgaande jaren hanteren we een lage waarschijnlijkheid van 25%, het risico komt daarmee op € 4.675 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

Jaarlijks bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook tweemaal per jaar portefeuillehouders overleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Vitens NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. Normaal gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 100.000, maar er waren al signalen dat Vitens minder dividend zou uitkeren. Over 2020 is in 2021 helemaal geen dividend uitgekeerd (zie ontwikkelingen hieronder). Ook in 2022 is geen dividend ontvangen en op basis van het huidige dividendbeleid is het ook de verwachting dat er geen dividend wordt uitgekeerd. Hier is in de meerjarenraming (tot en met 2026) rekening gehouden.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

600.300.000

649.850.000

Vreemd vermogen

1.340.100.000

1.446.600.000

Fin. resultaat

V

19.400.000

V

8.200.000

Ontwikkelingen

Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 mln. in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte op basis van het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen.
Het resultaat van Vitens is in 2023 gedaald naar € 8,2 mln., terwijl dit in 2022 nog € 19,4 mln. was. Belangrijkste reden hiervan is dat Vitens wordt geconfronteerd met substantieel hogere kosten door stijging energielasten, hogere lonen en hogere rentelasten.
Doordat de investeringen hoofdzakelijk met vreemd vermogen gefinancierd moeten worden, duikt de solvabiliteit vanaf 2025 onder de 30%.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen. Dit om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren. Voor 2023 is een tariefsverhoging van maar liefst 16,4% voor particulieren doorgevoerd en voor zakelijke klanten van 22%.

Risico's verbonden partij

In het jaarverslag 2022 heeft Vitens meerdere 'topbedrijfsrisico's' geïdentificeerd en beschreven, namelijk: Maakbaarheid van de infrastructuur, Cybersecurity, Fraude, Financierbaarheid, drukte in de ondergrond, aantrekkelijk werkgeverschap en beschikbaarheid productiecapaciteit en bronnen. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie.

Risico's gemeente

Door de ontwikkelingen binnen Vitens wordt het risicoprofiel anders. We gingen jaarlijks uit van een dividendopbrengst van ongeveer € 77.000 in de afgelopen jaren, maar over 2020, 2021 en 2022 is geen dividend ontvangen en ook voor de komende jaren is door bovenstaande ontwikkelingen de dividendverwachting bijgesteld naar € 0. Aangezien het risicobedrag altijd gerelateerd is aan de dividendopbrengsten is voor de begroting 2024 geen risicobedrag opgenomen.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Wadinko NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde dus € 9.000). In 2021 (over 2020) is er door Wadinko geen dividend uitgekeerd. De oorzaak is gelegen in de coronacrisis. Enkele partijen waarin geparticipeerd is hebben coronasteun (NOW) aangevraagd, waardoor het niet mogelijk was om dividend uit te keren. Ook over 2021 wordt er in 2022 geen dividend uitgekeerd om dezelfde reden. Aangezien Wadinko een hoog netto resultaat over 2022 behaald wordt in 2023 interim dividend uitgekeerd. Tezamen met het reguliere dividend is er over 2022 in 2023 een totaal dividend aan Raalte overgemaakt van € 96.065.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

74.000.000

83.000.000

Vreemd vermogen

6.900.000

8.500.000

Fin. resultaat

V

8.651.000

V

12.923.000

Ontwikkelingen

Wadinko heeft al met al de coronacrisis goed doorstaan. In 2020 een 'klein' verlies van € 3,4 mln., maar daarna ging het snel weer de goede kant op. In 2021 werd weer een winst behaald van ruim € 8,5 mln. en ook in 2022 is deze lijn doorgezet met een positief resultaat van een kleine € 13 mln. Grootste uitdaging voor de korte termijn is het gebrek aan belangrijke grondstoffen, de sterk opgelopen levertijden en de sterke prijsstijging. Ook de schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel neemt toe. Vanuit Wadinko zal het accent de komende periode meer komen te liggen op innovatie en creativiteit en wellicht minder op groei voor de eerstkomende periode.

Risico's verbonden partij

Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties.

Risico's gemeente

Wadinko is een winstgevend bedrijf en kent in de basis een gezonde financiële positie. Het neemt bewust ondernemersrisico's door het beschikbaar stellen van risicokapitaal, maar dit risicokapitaal is inmiddels over zoveel verschillende bedrijven verspreid dat het concentratierisico voor een groot deel ondervangen is. De coronapandemie heeft uiteraard zijn impact op de risico's, maar de onderliggende waarden geven vooralsnog aan dat Wadinko een financieel stabiele organisatie is. Qua risico wordt normaal gesproken altijd uitgegaan van een percentage van de (begrote) dividenduitkering. Hoewel er in 2021 en 2022 in verband met de coronacrisis geen dividend is uitgekeerd, is dit vanaf 2023 wel weer het geval. Over 2022 wordt in 2023 namelijk extra dividend uitgekeerd, in totaal ruim € 96.000. Als risico geldt 10% daling van de ‘normale’ dividendopbrengst (€ 45.000), zijnde € 4.500. Door het feit dat Wadinko goed door de coronacrisis is gekomen en de vooruitzichten goed zijn is de waarschijnlijkheid verlaagd naar laag, namelijk 25%. Dit in verband met de goede financiële positie van Wadinko. Daarmee komt het risico op € 1.125. Dit is een structureel risico.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Sportbedrijf Raalte

Programma

7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%.

Financieel belang

Het sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor 2022 was dit ongeveer € 1,6 mln. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

453.000

417.000

Vreemd vermogen

2.646.000

1.825.000

Fin. resultaat

V

79.171

N

36.000

N

134.000

Ontwikkelingen

Het Sportbedrijf Raalte (SBR) heeft, net als in 2020 en 2021, ook in 2022 nog te maken gehad met corona. Door de SPUK IJZ regeling is het jaarresultaat in 2021 zelfs nog in de plus uitgekomen (ruim € 79.000), maar 2022 komt weer net in de min uit (€ 36.000, de prognose hiervan was € 116.000 negatief). Ook hiervoor geldt dat de SPUK IJZ uitkering het resultaat zodanig beïnvloedt, dat deze jaarresultaten niet vanuit een 'normale' exploitatie gerealiseerd worden. Omzet technisch loopt het allemaal behoorlijk voorspoedig, maar de kosten worden mede door de hoge inflatie wel nadrukkelijk hoger. En aangezien niet alle tarieven kostendekkend zijn (maatschappelijke tarieven), wordt in 2023 weer een negatief resultaat verwacht. Wel zal in 2023 nadrukkelijk naar de jaren 2024 en verder gekeken worden. De financiële prognoses vanuit het 'synarchis-rapport' lopen tot en met 2023. Actualisatie vindt 2e helft van 2023 plaats.

Risico's verbonden partij

In 2022 zal er een beperkt verlies geleden worden. Richting toekomst is het zaak om de financiële onderbouwing met name vanuit de maatschappelijke opdracht vorm te geven. Dit zal in 2023 zijn vorm krijgen.

Risico's gemeente

Los van corona was het, op basis van het Synarchis-rapport, de verwachting dat het Sportbedrijf Raalte een sluitende exploitatie zou kunnen realiseren. Dit is voor 2022 niet gelukt, maar de reeds genoemde compensatieregelingen gaven een behoorlijke verlichting. Voor 2023 wordt, mede door de hoge inflatie een verlies begroot van € 134.000, waaruit blijkt dat het voor het SBR zeer lastig is om een sluitende begroting te overleggen. Zoals hierboven reeds aangegeven zal in 2023 de exploitatiebijdrage van de gemeente richting het SBR voor de jaren 2024 en volgend onderwerp van gesprek zijn. Hierbij zal met name een nadrukkelijke aansluiting gevonden moeten worden tussen enerzijds de prestatie-afspraken en de exploitatiebijdrage.  Voor de risicobepaling wordt aansluiting gezocht bij de exploitatiebijdrage 2023. Dit is begroot op ongeveer € 1.600.000. Het risico wordt ingeschat op 10% (€ 160.000), waarbij we door de bovenstaande onzekerheid de kans in 2022 verhoogd hebben van laag naar gemiddeld, dus 50%. Dit handhaven we, waardoor het risicobedrag uitkomt op € 80.000.

Beheersmaatregelen gemeente

Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg, waaronder de AvA. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balans 31-12-2020 € 64.968). Door de coronacrisis liep de BNG het risico om meer dan voorheen voorzieningen te treffen om vorderingen af te boeken, maar in de praktijk blijkt dit tot nog toe mee te vallen. Over 2021 bedroeg de dividenduitkering € 59.250, deze is in 2022 uitgekeerd. Voor 2022 was een dividend begroot van € 30.450, maar in werkelijkheid is een bedrag van € 65.000 ontvangen.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

5.062.000.000

4.600.000.000

Vreemd vermogen

143.995.000.000

107.500.000.000

Fin. resultaat

V

236.000.000

V

300.000.000

Ontwikkelingen

BNG Bank heeft een goed 2022 achter de rug. Over dit jaar heeft de bank een nettowinst gerealiseerd van € 300 mln. Deze is € 64 mln. hoger dan in 2021. Oorzaken van deze hogere winst zit met name in het gestegen renteresultaat en een hoger positief resultaat financiële transacties. Ondanks het goede resultaat waren er in 2022 ook wel wat zorgen. De COVID-19 pandemie was op zijn retour, maar de inval van Rusland in Oekraïne zorgde logischerwijs voor de nodige onrust. Energie-onzekerheid, knelpunten in de productieketens en de hoge inflatie waren het gevolg. Door rust uit te stralen en een voorspelbare en betrouwbare partner te zijn heeft BNG zich goed door deze fase heen geslagen.

Risico's verbonden partij

BNG heeft zich goed staande gehouden in de afgelopen hectische jaren. Hoewel de onzekerheid zeker nog niet volledig uit de markt verdwenen is, is het perspectief voor de BNG goed. Doordat uitzettingen met name plaatsvinden in de overheidssfeer, zijn de risico's beperkt.

Risico's gemeente

Voor de risicobepaling gaan we uit van een koppeling aan (het verwachte) dividend. Hierbij sluiten we aan bij de normale dividendverwachting (€ 30.450), ondanks dat de afgelopen twee jaar een hoger dividend werd uitgekeerd. Dit betekent een risico van 10% van de dividendopbrengst, zijnde € 3.045. De verwachte ontwikkelingen van het resultaat van de bank zijn mede door de coronacrisis enigszins onzeker geworden, maar de jaarcijfers over 2021 en de halfjaarcijfers 2022 geven weer een duidelijke verbetering. Daarom verlagen we de gemiddelde waarschijnlijkheid naar laag 25% en komt het risico afgerond uit op € 761.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Enexis Holding 's Hertogenbosch

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA.

Financieel belang

Raalte bezit 64.662 aandelen en deze staan voor € 4.536 op de balans. Het dividend dat Raalte ontvangt fluctueert per jaar behoorlijk. Gemiddeld genomen ligt het jaarlijks dividend rond de € 40.000, maar over 2022 hebben we in 2023 maar liefst ruim € 83.000 ontvangen. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de verkoop van Fudura BV. De overwinst hiervan is voor een deel uitgekeerd in een eenmalig dividend. Voor de komende jaren zal de dividenduitkering iets onder druk komen te staan door de grote investeringsopgave van Enexis. Vandaar gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 35.000 per jaar.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

4.241.000.000

5.441.000.000

Vreemd vermogen

5.154.000.000

4.907.000.000

Fin. resultaat

V

199.000.000

V

1.300.000.000

Ontwikkelingen

In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
3. Klanten weten wat ze aan Enexis hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.
Financieel
De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A credit-rating behoudt.
In 2022 heeft Enexis de commerciële dochter Fudura verkocht, met een opbrengst van 1,3 mld. (boekwinst € 1,1 mld.).
Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt.
Dit akkoord over dit zogenaamde Afsprakenkader wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 13 april 2023, evenals voorstellen omtrent de dividenduitkering Fudura en het dividendbeleid vanaf 2023.

Risico's verbonden partij

Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd).

Risico's gemeente

Risico voor de gemeente zit in de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen. Dit risico is zeer gering, gezien het feit dat Enexis een cruciale speler is in de energiemarkt en onder toezicht staat van de energiekamer. Conclusie: laag risico. Op basis hiervan stellen we het risico op € 3.500 (10% van de verwachte dividendopbrengst) met een lage waarschijnlijkheid van 25%. Daarmee komt het risico uit op € 875 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 15:28:27 met de export van 10/20/2023 15:20:43