Programma's

Bestuur en dienstverlening

1.1 We blijven actief doorgaan met luisteren naar de vraag achter de vraag, denken mee in hoe het wél kan en bij ideeën en initiatieven blijven we naast inwoners en initiatiefnemers staan.

1.2 De verbinders hebben een belangrijke rol in het contact met de samenleving. De verbinders gaan actief naar de dorpen en initiatiefnemers toe. Ze staan midden in de samenleving, ze weten wat er leeft en zijn benaderbaar.

1.3 We koersen verder op de ontwikkeling van participatie; met een verdieping van het vraagstuk waarin de rol van de raad, samenleving en inclusiviteit in een doordacht proces centraal staan. Op deze manier bereiden we ons voor op mogelijke nieuwe wetgeving.

1.4 Het Digipanel benutten we voor actuele vraagstukken, zodat we snel een mening hebben van inwoners uit onze kernen of wijken.

2.1 We willen dat inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners makkelijk met ons in contact kunnen komen. Onze communicatie is daarom op alle fronten leesbaar en begrijpelijk, met een menselijke toon. De digitale informatie op onze website en andere kanalen maken we toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een beperking of achterstand. In het persoonlijk contact blijven we het verschil maken door te luisteren naar de behoefte van de inwoner, hierop in te spelen en te denken in mogelijkheden.

2.2 We werken voor onze digitale dienstverlening de komende jaren toe naar een omnichannel kanaalstrategie. Hierin staat de klant centraal en draaien alle communicatiekanalen om de klant. In 2024 wordt het nieuwe contactplatform geïmplementeerd en zijn we bezig met de voorbereiding op het Klant Interactie Service Systeem en de MijnRaalte-omgeving (het digitale persoonlijke portaal tussen gemeente, inwoners en ondernemers). Daarnaast optimaliseren we het klantcontact via bestaande kanalen, zoals telefonie of livechat, en onderzoeken we in hoeverre nieuwe kanalen aanvullend kunnen zijn voor de dienstverlening.

2.3 We gaan cyclisch monitoren hoe inwoners en ondernemers onze dienstverlening en toegang ervaren, zodat we gericht, op basis van feedback van buiten, kunnen blijven verbeteren. Monitoring vindt plaats door middel van analyse van intern beschikbare data (kwantitatief), gecombineerd met ervaringen van gebruikers die we actief ophalen (kwalitatief).

3.1 We blijven samenwerken met het onderwijs om actief burgerschap te stimuleren en docenten te enthousiasmeren voor het jaarlijkse scholierendebat en debat in de klas.

3.2 We geven uitvoering aan het statuut waarin de raad en het college afspraken hebben gemaakt over de onderlinge samenwerking, over de manier waarop verantwoording en democratische controle plaatsvinden en over de informatievoorziening. Daarnaast leggen we in heldere taal uit welke besluiten door het college of de raad zijn genomen.

3.3 We geven uitvoering aan de raadsagenda.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 15:28:27 met de export van 10/20/2023 15:20:43