Programma's

Openbare orde en veiligheid

1.1 We voeren het vastgestelde Uitvoeringsplan Veiligheid 2023-2024 uit.

1.2 We organiseren op de verschillende speerpunten bewustwordingssessies voor verschillende doelgroepen om de weerbaarheid op onder andere het gebied van ondermijning en digitale veiligheid te vergroten en daarmee de verbondenheid onder inwoners verder te stimuleren.

1.3 We ontwikkelen de samenwerking met politie op het gebied van openbare orde en veiligheid door. Specifieke aandacht is er voor de doorontwikkeling van de samenwerking met de wijkagenten. We zetten de samenwerking rondom de inzet van bestuurlijke bevoegdheden van de burgemeester voort.

1.4 We stellen met onze Veiligheidspartners (politie, veiligheidsregio en openbaar ministerie) gezamenlijke prioriteiten vast. We zorgen voor een afgestemde aanpak, die vastgelegd is in het jaarplan van het Regionaal Coördinatiepunt Integrale Veiligheid. Daarnaast stemmen we in dit verband de aanpak van ordeverstoringen af voor, zowel acuut als ter voorbereiding op verwachte verstoringen.

1.5 Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) bedrijventerrein en winkelgebied in Raalte wordt voortgezet als de raad hiervoor de gevraagde middelen beschikbaar heeft gesteld.

1.6 Het project Buurtbemiddeling wordt samen met politie en de woningbouwvereniging de komende jaren voortgezet als de raad hiervoor de gevraagde middelen beschikbaar heeft gesteld.

2.1 Het thema veiligheid krijgt een plek binnen de opgave ‘toekomstbestendige en leefbare dorpen en wijken’.

2.2 We voeren een casusregistratiesysteem in, gericht op veiligheidscasuïstiek en borgen daarmee de vastgestelde AVE methodiek ook digitaal.

2.3 We stellen procesbeschrijvingen op voor art. 18b Wet Straffen en Beschermen en de wet Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (wet BIJ).

2.4 We stellen beleidsregels op voor de uitvoering van de Wet Aanpak Woonoverlast (art. 151d Gemeentewet en art. 2.79 APV Raalte).

3.1 Concrete signalen van criminele personen en/ of netwerken pakken we samen met onze veiligheidspartners integraal op in het ondermijningsoverleg en via het informatieknooppunt ondermijnende criminaliteit (IOC).

3.2 Vanuit het ondermijningsoverleg voeren we met onze partners een integrale controle uit op een nog nader te bepalen fenomeen.

3.3 We stellen een beeld op van de drugsproblematiek in de gemeente Raalte, zodat zo nodig een gerichte aanpak opgezet kan worden.

3.4 We zetten met een lokale werkgroep van in- en externe partners het project Veilig Buitengebied voort. We focussen in eerste instantie op het afstemmen van de samenwerking en bereiden in ieder geval een integrale actie voor, in de vorm van voorlichting of gericht op voorkomende knelpunten.

3.5 We zorgen ervoor dat het instrumentarium om barrières op te kunnen werpen tegen ondermijnende criminaliteit op orde is, bijvoorbeeld door het hebben van een actueel Damoclesbeleid en Bibobbeleid, maar ook een APV die ondermijningsproof is.

4.1 We nemen deel aan de activiteiten die vanuit het regionale plan van aanpak digitale veiligheid worden uitgevoerd.

4.2 Het regionale risicoprofiel is uitgebreid met onder andere ‘digitale ontwrichting’, waarmee de komende jaren via de strategische beleidsagenda ook aandacht is voor dit risico. Er vindt onder andere een Regionaal Beleidsteam (RBT) oefening cyber plaats.

5.1 De boa’s worden op basis van het Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) uitvoeringsbeleid, ingezet op samenleving gestuurd en risicogestuurd toezicht. In het kader van het KVO surveilleren de boa’s in het winkelgebied. Daarnaast reageren ze op meldingen van inwoners.  

5.2 In 2024 gaan we verder met de thematische aanpak op een aantal gebieden. Daar wordt een koppeling gemaakt tussen communicatie, preventie, toezicht en handhaving. In het Uitvoeringsprogramma VTH 2024 wordt dit opgenomen. Gedacht wordt aan het stimuleren van goed stookgedrag, gebiedsgerichte aanpak van parkeeroverlast door werkbusjes en het tegengaan van overlast van hondenpoep.   

6.1 Om goed voorbereid te zijn op rampen en crises, organiseren we in regionaal verband frequent trainingen en oefeningen voor betrokken functionarissen. Daarnaast onderzoeken we hoe ingezet kan worden op het voorkomen van, maar ook de aanpak van ontstane maatschappelijke onrust.

6.2 We zijn betrokken bij de uitwerking en uitvoering van de thema’s, genoemd in de Beleidsagenda 2023-2026 van de Veiligheidsregio IJsselland. We zorgen voor lokale borging van de afspraken die vastgelegd zijn in het regionaal Crisisplan.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 15:28:27 met de export van 10/20/2023 15:20:43