Wegen
Het onderhoud is grotendeels correctief op basis van uitgevoerde inspecties (als ondergrens wordt bereikt wordt er een maatregel gepland). Er wordt weinig planmatig/periodiek onderhoud uitgevoerd.
Veroudering van het wegenareaal leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door (over)belasting en weersinvloeden.
Dit kan leiden tot een hogere en onvoorspelbare onderhoudslast (verrassingen uit inspectie) c.q. een hogere kans op aansprakelijkheidstelling bij schades die ontstaan als gevolg van gebrekkige weginrichting en in uiterste geval tot kapitaalvernietiging (en daarmee toenemende vervangingsopgave).
Openbare verlichting
Door de vervanging van de afgelopen jaren is het percentage van armaturen en lichtmasten waarvan de technische levensduur is verstreken aanzienlijk verlaagd. In het MIP is een verder vervanging van masten en armaturen voorzien.
Civieltechnische kunstwerken
Voor het vervangen van civieltechnische kunstwerken worden incidentele middelen ingezet.
Er is niet voorzien in een structurele inzet van middelen voor vervanging van kunstwerken. Middelen worden zo nodig opgenomen in het MIP en daarmee ook in de begroting.