Paragrafen

Openbaarheid

Het college heeft in 2023 de ambities over de actieve openbaarmaking van de Woo vastgesteld. De actieve openbaarmaking verplicht ons om in fases 11 informatiecategorieën openbaar te maken. Het is nog niet duidelijk welke fase wanneer openbaar moet zijn. De rijksoverheid maakt dit later bekend.

De algemene inspanningsverplichting voor gemeenten om informatie actief openbaar te maken, geldt al wel. Bestuursorganen worden daarom aangemoedigd vooruit te lopen op de eerder voorgestelde fasering door informatie alvast openbaar te maken op een eigen publicatie-omgeving of website. Later volgt een landelijk platform zodat de informatie van alle bestuursorganen centraal raadpleegbaar is.

Wij volgen de landelijke fasering. We willen eerst de wettelijke basis (11 categorieën) op de juiste wijze doen. Met een nulmeting is in kaart gebracht welke informatie de gemeente op dit moment publiceert. Uit de in 2023 gehouden nulmeting blijkt, dat de gemeente Raalte zes van de elf verplichte informatiecategorieën (deels) actief publiceert. Onderstaand schema bevat per informatiecategorie de inventarisatie van wat er al openbaar wordt gemaakt en waar de informatie voor inwoners is te raadplegen.

Openbaarheid Informatie gemeente

Categorie

Art 3.3 Liddeel

Wat

Openbaar op gemeente website

Openbaar via overheid.nl

1 Wet- en regelgeving 

1.a 

Wetten, verordeningen, besluiten, beleidsregels en andere algemeen verbindende voorschriften 

Nee

Ja 

1.b 

Overige besluiten van algemene strekking 

Nee

Ja 

1.c 

Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, met inbegrip van de adviesaanvraag

Nee 

Nee 

2 Organisatie-gegevens

1.d 

Inzicht in zijn organisatie en werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen

Ja

Ja

1.e 

De bereikbaarheid van het bestuursorgaan en zijn organisatieonderdelen en de wijze waarop een verzoek om informatie kan worden ingediend 

Ja 

Deels

3 Raadsstukken 

2.a 

Bij gemeenteraden ter behandeling ingekomen stukken, tenzij deze gaan over individuele gevallen 

Ja 

Ja 

2.c 

Vergaderstukken en verslagen van gemeenteraden en hun commissies, tenzij geheimhouding geldt 

Ja 

Ja 

4 Bestuursstukken 

2.d 

Agenda’s en besluitenlijsten van vergaderingen van colleges van burgemeester en wethouders, tenzij geheimhouding geldt. 

Ja, deels. Agenda’s niet

Nee 

5 Adviezen van adviescolleges  

2.e 

Adviezen: 

Nee, tenzij onderdeel van raads- en/of bestuurs-stukken 

Nee, tenzij onderdeel van raadsstukken 

1o - over de ontwerpen, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, van adviescolleges of – commissies alsmede van andere externe partijen indien die om advies zijn verzocht; 

2o - over andere onderwerpen van adviescolleges of –commissies, alsmede de op dat advies betrekking hebbende adviesaanvraag, uitgezonderd adviezen die betrekking hebben op individuele gevallen.

6 Convenanten 

2.f 

Convenanten, overeenkomsten, verbintenissen en soortelijke afspraken van een bestuursorgaan met andere partij 

Nee 

Nee 

7 Jaarplannen en -verslagen  

2.g 

Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen inzake de voorgenomen uitvoering van de taak of de verantwoording van die uitvoering 

Ja 

Ja 

8 Woo-verzoeken 

2.i 

De inhoud van de schriftelijke verzoeken op grond van artikel 4.1, van de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en de daarbij verstrekte informatie 

Ja, deels 

Nee 

9 Onderzoeken 

2.j 

Op verzoek van een bestuursorgaan ambtelijk of extern opgestelde onderzoeksrapporten die geen onderdeel vormen van de uitvoering van de taak van dat bestuursorgaan, die voornamelijk uit feitelijk materiaal bestaan en die betrekking hebben op: 
1o - de wijze van functioneren van de eigen organisatie; 
2o - de voorbereiding of de evaluatie van beleid, inclusief de uitvoering, naleving en handhaving.

Nee, tenzij onderdeel van raads- en-of bestuurs-stukken en rekenkamer 

Nee, tenzij onderdeel van raadsstukken 

10 Beschikkingen 

2.k 

Beschikkingen, volgens de Algemene wet bestuursrecht: 
·  Schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan 
· Die een publiekrechtelijke rechtshandeling inhouden 
·  Voor een specifiek geval gelden (geen algemene strekking zoals beleidsregels)
Met uitzondering van 21 beschikkingen volgens artikel 3.3, tweede lid, onderdeel k van de Woo

Nee 

Nee 

2.h 

Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking 

Nee 

Nee 

11 Klachten 

2.l 

Schriftelijke oordelen in klachtprocedures als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

Nee 

Nee 

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 15:28:27 met de export van 10/20/2023 15:20:43